شبکه اجتماعی پارسی زبانانپارسی یار
بررسى و شناخت موضوعات مورد نياز احكام و پاسخگويى به مسائل شرعى (احكام) شما عزيزان و بزرگواران
دوستان و همراهان گرامى مى‌توانند سؤالات مورد نياز خود را همين‌جا مطرح فرمايند تا ان‌شاءالله در اسرع وقت توسط کارشناسان پاسخ داده شود.
مراجعه به سايت porsemani.ir هم مفيد است و توصيه مى‌شود.
استفتاء از دفتر رهبرمعظّم
پاسخگويى آنلاين(حسان)
موضوعات مطرح شده:
مقلدين مقام معظم رهبرى
خوانندگى و نوازندگى
موسيقي، غنا، آلات موسيقي
رقص
چت، پيامك، ايميل
سود بانكى
پاستيل و ژلاتين
سرمه و وضو
سؤالات روزه
پوشش بانوان در نماز
عمل زيبايى
كاشت ناخن

پيام‌هاي اتاق

ساعت ویکتوریا
+ سلام بر شما، لطف بفرمائيد غنا رو تعريف کنيد. به چه موسيقي غنا گفته ميشه؟به چه اوازي غنا گفته ميشه؟حکم خريد و فروش الات موسيقي چيه؟؟ممنون. يا حق
مرصاد
90/4/19
حسان
سلام عليکم و ضمن عذرخواهي از تأخير حضور و پاسخ. موسيقي نوازندگي است و با غنا که به نوع خاص خوانندگي و آواز گفته مي‌شود متفاوت است. پس سه مسأله مطرح است: 1. حکم موسيقي و تعريف موسيقي حرام؛ 2. حکم خريد و فروش آلات و ابزار موسيقي؛ 3. حکم آوازخواني و تعريف غنا؛
*ابرار*
سلام عليکم، ممنون . منتظر پاسخ جنابعالي هستم. يا حق
حسان
1. موسيقى به نوازندگى گفته مى‌شود ولى به‌طور معمول آن را شامل خوانندگى هم مى‌دانند. طبق نظر اكثر فقها نواختن موسيقى (نوازندگى) و گوش دادن به آن به‌طور مطلق حرام نيست بلكه آن موسيقى كه به‌صورت لهوى متناسب با مجالس عيش و نوش و معصيت باشد حرام است، هم نواختنش و هم گوش دادن به آن.
حسان
2. آلات و ابزار موسيقى هم متفاوت‌اند. بعضى از اين‌ها عرفاً از آلات مشترك و قابل استفاده براى كارهاى حلال محسوب مى‏‏‌شود، طبعاً خريد و فروش و استفاده از آن به قصد منفعت حلال جايز است و اشكالى ندارد. ولى بعضى از ابزار موسيقى ممكن است عرفاً از آلات مخصوص لهو (موسيقى حرام) محسوب شود (يعنى نوع نواختش فقط براى موسيقى لهوى باسد)، در اين صورت خريد و فروش و استفاده‌اش حرام است.
حسان
3. آوازخوانى و خوانندگى هم مى‌تواند به‌صورت حلال باشد و يا حرام. اما آن‌چه در فقه به آن غنا گفته مى‌شود، اصطلاح خاصى است كه بر خوانندگى و آواز حرام اطلاق مى‌شود. به تعبير حضرت آقا(دام ظله): غنا عبارت است از آواز لهوى مضلّ عن سبيل الله. يعنى آن نوع آوازى كه در نظر عرف به سبب ويژگى‌هايى كه دارد انسان را از خداوند متعال و فضائل اخلاقى دور نموده و به سمت بى‌بندوبارى و گناه سوق دهد.
حسان
در اولين پيام اتاق هم (در بحث صداى زن) به برخى از اين موارد اشاره كرده‌ام. اگر سؤال و نكته خاصى باشد، در خدمتم.
*ابرار*
ممنون ازپاسخهاي کامل و جامعتون. منظور از بعضي الات موسيقي از آلات مشترک و قابل استفاده براي کارهاي حلال چي هست؟
حسان
تشخيص موضوع و مصداقش با خود فرد است. مثلا دف ميتواند براي اجراي سرود انقلابي يا مفيد بکار رود و جنبه لهوي نداشته باشد ولي شايد ويولون چنين خصوصيتي نداشته باشد و نتوان با آن بطور معمول آهنگ غير لهوي نواخت. [البته بنده تخصصي ندارم و فقط مثال زدم]
حسان
دو نکته ديگر هم اينجا مطرح است: 1. چرا آلات موسيقي (حتي حلال) در تلويزيون نشان داده نمي شود آيا اشکالي دارد؟ 2. اساسا نظر اسلام در مورد موسيقي حلال چيست آيا ترويج آن اشکالي ندارد؟
*ابرار*
ممنون متوجه منظور جنابعالي شدم. مشتاقم جواب دو سئوالي که مطرح فرموديد رو بخونم. يا حق
رزگل
سلام..من به دفتر رهبري زنگ زدم وسوال کردم ياد گيري ساز ايرادي داره منو منع کردند....گفتن بريد سراغ چيزهاي بهتر....نقل به مضمون....سازي که فقط براي خودم ياد بگيرم البته
حسان
رهبر معظم فرموده‌اند: ترويج موسيقى با اهداف عاليه نظام اسلامى سازگار نيست. در درس خارج فقه(بحث غنا) هم به اين نكته اشاره داشتند كه: ترويج موسيقى، ترويج غنا در جامعه كار مطلوبى نيست و يقيناً مورد نظر شارع هم نيست. اين‌كه بنا باشد در هر خيابانى يك آموزشگاه موسيقى درست بشود، جوان‌هاى بيكار مرتب ياد بگيرند، اين سوق‌دادن جوان‌ها به لهو و به حرام و ضلال عن سبيل‌الله است و اشكال دارد.
حسان
علت اين‌كه تلويزيون هم اجازه پخش ابزارهاى موسيقى را ندارد، به‌خاطر همين است كه نشان‌دادن اين آلات در سيماى عمومى كشور كه همه مى‌بينند خود اين ترويج موسيقى است (كه حتى در كشور ما هم بخش حرامش غلبه دارد) اين كار نزديك‌كردن مردم به فضاى رواج و غلبه‌ى اين اشياء در جامعه است و از مذاق شارع به‌كلى دور است.
چراغ جادو
گروه فقه و زندگى
vertical_align_top