شبکه اجتماعی پارسی زبانانپارسی یار
بررسى و شناخت موضوعات مورد نياز احكام و پاسخگويى به مسائل شرعى (احكام) شما عزيزان و بزرگواران
دوستان و همراهان گرامى مى‌توانند سؤالات مورد نياز خود را همين‌جا مطرح فرمايند تا ان‌شاءالله در اسرع وقت توسط کارشناسان پاسخ داده شود.
مراجعه به سايت porsemani.ir هم مفيد است و توصيه مى‌شود.
استفتاء از دفتر رهبرمعظّم
پاسخگويى آنلاين(حسان)
موضوعات مطرح شده:
مقلدين مقام معظم رهبرى
خوانندگى و نوازندگى
موسيقي، غنا، آلات موسيقي
رقص
چت، پيامك، ايميل
سود بانكى
پاستيل و ژلاتين
سرمه و وضو
سؤالات روزه
پوشش بانوان در نماز
عمل زيبايى
كاشت ناخن

پيام‌هاي اتاق

تسبیح دیجیتال

حسان

+ راهنمايى مقلدين مقام معظم رهبرى حضرت آيت‌الله العظمى خامنه‌اى(حفظه‌الله)
ايميك
90/6/27
حسان
سؤال: در مقايسه با ساير مراجع محترم، اكثراً (چه در داخل كشور و چه در خارج) مقلد مقام معظم رهبرى(دام ظله) هستند. اما رساله عمليه كامل و جامعى از ايشان در اختيار نيست. تكليف مقلدين چيست؟ و چگونه مى‌توانند به فتاواى ايشان دسترسى داشته باشند؟
حسان
اگر شما هم در اين خصوص سؤالى داريد، بنويسيد تا ان‌شاءالله پاسخ داده شود.
سلام. كساني كه مقلد آيت الله فاضل لنكراني(ره) بودند مي توانند مقلد ايشان بمانند يا نه؟
حسان
سلام عليكم. اين مورد (يعنى باقى ماندن بر تقليد از مجتهدى كه از دنيا رفته) را هم عرض خواهم كرد.
حسان
كسى سؤال ديگرى در اين خصوص نداشت؟
گفتن كه طبق نظر ايشان بقا بر تقليد از اعلم ميت واجب است ..صحيح است؟ و تكليف چيست؟
حسان
ابتدا پاسخ سؤال اين خواهر محترم: بعد از فوت مرجع تقليد، طبق نظر و فتوايش نمى‌توان عمل كرد، مگر پس از مراجعه به مجتهد زنده داراى شرايط. البته همه مراجع فعلى باقى ماندن بر تقليد از مرجع فوت شده را جايز مى‌دانند و اگر مجتهد فوت شده اعلم باشد، برخى باقى ماندن را واجب و يا مطابق احتياط مى‌دانند. در اين جزئيات بستگى دارد به كدام مرجع تقليد زنده مراجعه كرده باشيد و فتوايشان در مسأله بقا چه باشد.
حسان
همان مراجع محترمى هم كه باقى ماندن بر تقليد از اعلم را لازم مى‌دانند، عمدتاً در مسائلى است كه در زمان حيات آن مجتهد به آن عمل كرده باشد. پس اول بايد به مرجع تقليد زنده مراجعه كنيد (احتياط واجب هم آن است كه خودش اعلم از مراجع زنده ديگر باشد) و سپس ببينيد در مسأله بقا بر تقليد ميت فتوايش چيست.
حسان
طبق نظر رهبر معظم انقلاب(دام ظله)، بقا بر تقليد ميّت در هر صورت جايز است. ولى سزاوار است که احتياط در بقا بر تقليد ميّتِ اعلم ترک نشود.(يعنى اگر اعلم باشد، باقى ماندن احتياط مستحب است). در باقى ماندن هم فرقى بين مسائلى كه قبلاً به آن عمل كرده يا هنوز عمل نكرده نيست، ضمن اين‌كه مى‌تواند در هر مسأله‌اى كه خواست به همين مجتهد زنده رجوع كند و رجوع كرد، در همان مسأله نمى‌تواند دوباره از ميت تقليد كند.
حسان
جهت اطلاع بيشتر به سايت مقام معظم رهبرى http://www.leader.ir/tree/index.php?catid=11 بخش «احكام تقليد/ بقا بر تقليد ميت» مراجعه كنيد. نكته‌اى كه بايد بدان توجه كرد اين است كه خمس و مانند آن را حتماً بايد به مرجع تقليد زنده و يا وكليش پرداخت كنيد و نمى‌توانيد به دفتر يا مرتبطين مجتهد فوت شده بدهيد.
ممنون از توضيحاتتون.
حسان
خواهش مى‌كنم.
حسان
كامل‌ترين كتابى كه شامل 2118 پرسش و پاسخ فقهى (استفتا) مى‌باشد و به فارسى و زبان‌هاى مختلف چاپ و منتشر شده كتاب «اجوبة الاستفتائات» مى‌باشد كه آخرين بار در سال گذشته با اصلاحاتى منتشر شده و اين‌جا قابل در دسترس مى‌باشد: http://www.leader.ir/tree/index.php?catid=11 در همان ابتدا، شماره مسائلى كه نسبت به چاپ‌هاى قبل اصلاحاتى داشته، نوشته شده است.
حسان
علاوه بر آن، بيش از 1500 پرسش و پاسخ جديد هم در سايت دفتر معظم‌له قرار داده شده كه با فهرست موضوعى از اين آدرس قابل ملاحظه است: http://www.leader.ir/tree/index.php?catid=49
حسان
كتابى هم كه تصوير آن را بالا مشاهده مى‌كنيد (رساله آموزشى)، از همان كتاب اجوبة‌الاستفتائات و برخى استفتائات و فتاواى ديگر گرفته شده و به‌صورت دسته‌بندى شده و روان توسط مؤسسه فرهنگى امين (وابسته به نهاد نمايندگى ولى فقيه در سپاه) و با تأييد دفتر مقام معظم رهبرى(دام ظله) منتشر شده است.
حسان
اين مقدار را داشته باشيد تا برسيم به جزوه كتابچه «راهنماى فتاوا» و مواردى كه فتوا و نظر مقام معظم رهبرى و حضرت امام(ره) با هم تفاوت دارد. سؤالى باشد بنويسيد تا بحث‌مان كامل‌تر شود.
تسبیح دیجیتال
گروه فقه و زندگى
vertical_align_top