شبکه اجتماعی پارسی زبانانپارسی یار
بررسى و شناخت موضوعات مورد نياز احكام و پاسخگويى به مسائل شرعى (احكام) شما عزيزان و بزرگواران
دوستان و همراهان گرامى مى‌توانند سؤالات مورد نياز خود را همين‌جا مطرح فرمايند تا ان‌شاءالله در اسرع وقت توسط کارشناسان پاسخ داده شود.
مراجعه به سايت porsemani.ir هم مفيد است و توصيه مى‌شود.
استفتاء از دفتر رهبرمعظّم
پاسخگويى آنلاين(حسان)
موضوعات مطرح شده:
مقلدين مقام معظم رهبرى
خوانندگى و نوازندگى
موسيقي، غنا، آلات موسيقي
رقص
چت، پيامك، ايميل
سود بانكى
پاستيل و ژلاتين
سرمه و وضو
سؤالات روزه
پوشش بانوان در نماز
عمل زيبايى
كاشت ناخن

پيام‌هاي اتاق

ساعت ویکتوریا

رزگل

+ دوستان روحاني يه سوال شرعي : آيا خوردن پاستيل حرامه؟؟ جديدا چيز هايي شنيدم نميدونم صحت دارند يا خير:)
هادي قمي
من همون رو هم نشنيدم.
هادي قمي
البته من روحاني نيستم ها.
رزگل
http://melodymah.parsiblog.com/MLink/?5031701
حسان
سلام عليكم و ضمن عذرخواهى از تأخير در جواب، بستگى به محتويات و تركيبات پاستيل دارد. طبق نوشته‌اى كه از دكتر روازاده در اين‌جا ديدم: http://www.ravazadeh.com/fa/ayamidanidke/46-ayamidanidke/3570-hazme-ghaza.html ژلاتين هم جزو تركيباتش است. بنابراين حكم ژلاتين را عرض مى‌كنم؛ اگر از جهت ديگرى سؤال بود بفرماييد تا پاسخ داده شود. اين نوشته را هم جهت اطلاع مطالعه فرماييد: http://noorportal.net/394/775/7
حسان
1. حلال و حرام بودن ژلاتين تابع موادى است كه از آنها تهيه مى‌شود، اگر مواد پاك و حلال باشد، حلال است و اگر از اجزاى نجس‌العين باشد (مثلاً از استخوان خوك) حرام است ولى اگر از استخوان حيوان حلال‌گوشت (مثل گاو و گوسفند) باشد حلال است هر چند ذبح شرعى هم نشده باشد.
حسان
2. ژلاتين گياهى هم اشكالى ندارد و اگر ندانيد آنچه مى‌خوريد از چه نوع ژلاتينى (گياهى يا حيوانى) تهيه شده، حكم به حلال بودنش مى‌شود؛ اما اگر يقين داشته باشيد كه حيوانى است، بايد طبق توضيحات ش1 عمل شود.
حسان
3. ژلاتين حيوانى، اگر از بازار مسلمين و يا از شخص مسلمانى گرفته شده، حكم به حلال بودن آن مى‌شود، ولى اگر از كشورهاى غيراسلامى وارد شده، حكم به ميته و حرام بودن آن مى‌شود، مگر اينكه وارد كننده آن مسلمان باشد و احتمال بدهيد كه رعايت ذبح شرعى حيوان را كرده باشد.
حسان
4. اگر در فرآيند توليد ماده حرامى (مثلاً ژلاتينى كه از خوک گرفته شده) كاملاً استحاله صورت گيرد (يعنى مثل تغييرات شيميايى تغيير اساسى پيدا كند)، حلال مى‌شود اما در مورد ژلاتين ـ بر اساس آن‌چه افراد مطلع مى‌گويند ـ استحاله صورت نمى‌گيرد.
رزگل
به کل فکر کنم از خير خوردنش گذشتم دي:
حسان
بله، هرچند در موارد مشكوک اسلام مجوّز استفاده داده كه به زحمت و مشقّت نيفتيم ولى گاهى احتياط و اجتناب بهتر است.
چراغ جادو
گروه فقه و زندگى
vertical_align_top