شبکه اجتماعی پارسی زبانانپارسی یار
بررسى و شناخت موضوعات مورد نياز احكام و پاسخگويى به مسائل شرعى (احكام) شما عزيزان و بزرگواران
دوستان و همراهان گرامى مى‌توانند سؤالات مورد نياز خود را همين‌جا مطرح فرمايند تا ان‌شاءالله در اسرع وقت توسط کارشناسان پاسخ داده شود.
مراجعه به سايت porsemani.ir هم مفيد است و توصيه مى‌شود.
استفتاء از دفتر رهبرمعظّم
پاسخگويى آنلاين(حسان)
موضوعات مطرح شده:
مقلدين مقام معظم رهبرى
خوانندگى و نوازندگى
موسيقي، غنا، آلات موسيقي
رقص
چت، پيامك، ايميل
سود بانكى
پاستيل و ژلاتين
سرمه و وضو
سؤالات روزه
پوشش بانوان در نماز
عمل زيبايى
كاشت ناخن

پيام‌هاي اتاق

ساعت ویکتوریا

رزگل

+ سوال دوم: اين درسته که پيامبر هميشه سرمه به چشماشون ميکشيدن؟
هادي قمي
هميشه که نه ديگه ولي خب مي کشيدند.
هادي قمي
در اين مواقع ميتونيد به من بگيد فضول.
رزگل
يه سوال برام پيش مياد.... وضو گرفتن با چشمي که داخلش سرمه کشيده ميشه چجوريه؟ آيا ايشون هم مرتب چشمهاشون رو ميشستند...چون سرمه راحت پاک نميشه .....اين ازون سوالهاست که ممکنه کلي بخندينا دي:
*ابرار*
سرکارخانم رزگل سلام ، هر چيزي که مانع رسيدن اب به اعضاي وضو بشه بايد از بين بره. در مورد سرمه هم چون از سوختن مواد چرب درست ميشه به نظر مياد مانع رسيدن اب هست و بايد براي وضو بر طرف شود. ///اميدوارم حاج اقا حسان و ديگر بزرگواران و اساتيد جسارت بنده رو ببخشند.
رزگل
ممنون آبجي :)
رزگل
وعليک سلام:)
*ابرار*
:)
حسان
سلام عليكم. سرمه كشيدن مستحب است اما نسبت به اين‌كه پيامبر(ص) هميشه سرمه مى‌كشيده‌اند يا گاهى اوقات، بايد به كتب سيره مراجعه كرد، مخصوصاً كتاب ارزشمند سنن‌النبى(ص) تأليف مرحوم علامه طباطبايى ره . جهت اطلاع از فوايد سرمه و احاديث مربوطه اين نوشته را مطالعه بفرماييد: http://www.tebyan-ardebil.ir/description.aspx?id=12125
حسان
در وضو، شستن داخل چشم لازم نيست؛ بنابراين اگر سرمه داخل چشم باشد نيازى به برطرف كردن آن نمى‌باشد. ولى سرمه بيرون از چشم (مثلا روى پلک و مژه) اگر عرفاً جرم داشته باشد مانع محسوب مى‌شود و بايد برطرف شود؛ اما اگر فقط رنگ و اثر ضعيفى از آن مانده كه در نظر عرف جرم محسوب نمى‌شود (مثل جوهر خودكارى كه پس شستن هم اثر كمى از رنگش مى‌ماند)، اين مقدار مشكلى براى وضوگرفتن ايجاد نمى‌كند.
رزگل
سلام جناب حسان...صبحتون بخير....ممنون از توضيحات خوبتون هم در اين فيد هم در فيد قبلي....راستش من گاهي شبها دعاي سرمه تو مفاتيح رو انجام ميدم...فکر نميکردم که داخل چشم ايراد نداره....ممنون
رزگل
البته باز هم حکم سرمه اي که ميان مژه ها مونده فکر کنم حکم جرم رو داشته باشه درسته؟
حسان
صبح شما هم به‌خير. بله مژه هم خارج از چشم است و براى وضو نبايد جرمى روى آن باشد. از توضيحات قبلى خواهر محترم ابرار هم ممنونم.
*ابرار*
سلام مجدد/ ممنون از حاج اقا حسان به خاطر توضيحات کاملشون/ معمولا سرمه در داخل چشم نميمونه و به زير چشم ميريزه و جرم داره.
حسان
در كتاب سنن‌النبى(ص) كه بالا بدان اشاره شد، به نقل از ص34 كتاب مكارم الاخلاق (مرحوم طبرسى) آمده: «رسول خدا(ص) سرمه‏‌دانى داشتند كه هرشب با آن سرمه بچشم مى‌كشيد، و سرمه‌‏اش سرمه سنگ بود.» | نسخه PDF كتاب سنن‌النبى(ص) را مى‌توانيد از اين آدرس دريافت كنيد: http://1zekr.com/files/book/suonan.zip
سلام.. ميگن سرمه روزه رو باطل ميکنه.. درسته؟
حسان
سلام عليكم. سرمه به‌خودى خودش كه مبطل نيست و حتى قطره چشمى هم باطل‌كننده نيست، مگر اين‌كه از طريق راه ارتباطى كه به بينى و حلق دارد، وارد فضاى حلق شود كه در چنين صورتى نبايد فرو برده شود.
ممنون
چراغ جادو
گروه فقه و زندگى
vertical_align_top