شبکه اجتماعی پارسی زبانانپارسی یار
بررسى و شناخت موضوعات مورد نياز احكام و پاسخگويى به مسائل شرعى (احكام) شما عزيزان و بزرگواران
دوستان و همراهان گرامى مى‌توانند سؤالات مورد نياز خود را همين‌جا مطرح فرمايند تا ان‌شاءالله در اسرع وقت توسط کارشناسان پاسخ داده شود.
مراجعه به سايت porsemani.ir هم مفيد است و توصيه مى‌شود.
استفتاء از دفتر رهبرمعظّم
پاسخگويى آنلاين(حسان)
موضوعات مطرح شده:
مقلدين مقام معظم رهبرى
خوانندگى و نوازندگى
موسيقي، غنا، آلات موسيقي
رقص
چت، پيامك، ايميل
سود بانكى
پاستيل و ژلاتين
سرمه و وضو
سؤالات روزه
پوشش بانوان در نماز
عمل زيبايى
كاشت ناخن

پيام‌هاي اتاق

ساعت ویکتوریا

حسان

+ سلام عليكم. هر سؤال فقهى درباره روزه داريد، زير همين پيام بنويسيد تا به آن پاسخ داده شود؛ ان‌شاءالله | محدوديتى در نوع سؤال نيست ولى سعى شود سؤالات مورد نياز و كاربردى ـ كه معمولاً با مراجعه به رساله قابل دست‌يابى نيست ـ مطرح شود.
حسان
90/6/1
حسان
اگر سؤال خاص و شخصى هم بود، به‌صورت خصوصى ارسال فرماييد.
مي شود در رابطه جرم دندان بعد از اذان بفرماييد آيا روزه رو باطل مي کند ، همين طور مقداري از غذا که باقي مانده در دهان ...
حسان
جرم دندان كه معمولاً چسبيده است و فرو نمى‌رود و اثر غذايى هم ندارد. غذاى باقى مانده لاى دندان هم تا وقتى فرو نرود و وارد فضاى حلق نشود اشكالى ندارد و روزه را باطل نمى‌كند. اگر هم چيزى در دهان باشد (مثلاً لقمه‌اى كه در ثانيه 90 قبل از اذان صبح خورده مى‌شود) بايد بيرون ريخته شود و با دو سه مرتبه مزمزه آب و ريختن آب دهان به بيرون آثار آن هم از بين برود.
سلام...آب دهاني كه از حلق به داخل دهان اورده ميشه و بعد قورت داده ميشه چي؟
حسان
سلام عليكم. آب دهان اگر در فضاى حلق و محدوده حلق و دهان باشد، تا وقتى از دهان خارج نشود (مثلا روى فضاى بيرونى لب‌ها) فرو بردن آن مانعى ندارد ولى اگر چيزى (و لو رطوبت) از داخل به فضاى حلق برسد، قاعدتاً آب دهان نيست و نبايد عمداً فرو برده شود.
پس با اين حساب مشكل نداره..ممنووووون
حسان
خواهش مى‌شود.
رزگل
با سلام :)آيا تغذيه فقط از طريق دهان باعث ابطال روزه ميشود يا ازطرق ديگر هم ...براي مثال: استفاده از داروي پوست وموي غير خوراکي
حسان
تغذيه منحصر به دهان نيست، بلكه از طريق آمپول و سرم هم ممكن است كه در اين خصوص نظر مراجع تقليد قدرى با هم اختلاف دارد: برخى هيچ نوع آمپولى را باطل‌كننده نمى‌دانند، برخى فقط آمپول تغذيه‌اى را (مثل سرم) باطل‌كننده مى‌دانند و طبق نظر رهبر معظم انقلاب(حفظه‌الله) علاوه بر آمپول تقويتى و تغذيه‌اى، هر نوع آمپول ديگرى هم كه به رگ تزريق شود، باطل‌كننده است. اما استفاده از داروهاى پوستى اشكالى ندارد.
رزگل
ممنونم:) چون برخي افراد روي پوست سرشون دارو استفاده ميکنند براي تقويت مو ...گفتم شايد غذاي مو هم ايراد داشته باشه
حسان
خير، حتى مواردى همچون چسب ترک سيگار و يا چسبى كه ديابتى‌ها استفاده مى‌كنند و دارو به مرور جذب بدن مى‌شود، هم موجب باطل شدن روزه نمى‌شود.
رزگل
ممنون جالب بود
حسان
با شنيدن اذان امساک کنيد اما چند دقيقه ديرتر نماز بخوانيد http://2imam.parsiblog.com/MLink/?5133357
حسان
سؤال: من در ارتش هستم و بايدمرخصي بروم و حدود هفت شهر را بايد طي كنم زمان حركت بنده بعد از اذان ظهر است آيا روزه بنده درست است يا نه چون من روزه را در راه افطار ميكنم؟ و روز بعد قبل از ظهر اگر خانه برسم روزه هم درسته يانه؟ تشكر (سيدمحمدحسن سادات)
حسان
پاسخ: اگر محل كارتان يک جا ثابت است و حداقل هر ده روز يک‌بار سفر نمى‌كنيد، در مسير نمازتان شكسته است و نمى‌توانيد روزه بگيريد ولى اگر روزه باشيد و بعد از اذان ظهر حركت كنيد، روزه‌تان صحيح است و نبايد افطار كنيد. و اگر قبل از ظهر به وطن برسيد و چيزى كه روزه را باطل مى‌كند انجام نداده باشيد، بايد نيت روزه كنيد و اين روزه‌تان هم صحيح است.
رزگل
سلام....اگر موقعي که اذان گفته ميشه ..منظورم همون اول الله اکبره ...آب بخوريم ومتوجه نشيم که اذانه ...روزش چه حکمي داره؟ يعني آب رو که قورت داديم ..بعد صداي اذان رو متوجه بشيم
اينكه فردي ساعت دقيق اذان نداسته و با اعتماد به اذان مسجد سحري بخوره اما بعد متوجه شه كه مسجد اذان صبح كمي ديرتر گفته.. اون روزه باطل شده؟
حسان
پاسخ سؤال خانم رزگل: خير چون عمدى نبوده و هنوز نمى‌دانسته‌ايد اذان شده و بايد امساک مى‌كرديد، اشكالى ندارد.
حسان
پاسخ سؤال خانم مسافرى از ... : اگر به اذان مسجد اعتماد داشته و در آن وقت اطمينان داشته كه هنوز شب باقى است و چيزى خورده و بعداً خلافش مشخص شود، روزه‌اش صحيح است.
ساعت ویکتوریا
گروه فقه و زندگى
vertical_align_top